Een spontaan en snel schilderij op basis van een slechte foto van Vjeke pakt verrassend goed uit en behoort, vanwege de ingetogenheid, tot mijn persoonlijke favorieten.
Maurits
Regelmatig vraag ik vrienden om te poseren teneinde stijlvariaties uit te proberen. Het zijn mooie en waardevolle sessies.
Maurits hier is geheel naar leven geschilderd. Het portret is nu in zijn bezit.
Often I invite friends to pose for me, in order to try style variations. It always are sessions to cherish.
I painted Maurits to live, not using any photographs. The portrait is his now.
Marthe met muts #1
Mijn moeder /my mother
Mijn moeder, postuum geschilderd voor mijn zusje, in opdracht van mijn zwager. Mijn moeder overleed in 1997 aan ALS.
Zomer
Dieuwke
Nemo
Marthe
Mijn dochters zijn prachtige modellen. Poseren doen ze nu nog met een zucht maar later zullen ze heel blij zijn met de vereeuwigingen die vroeger van hun zijn gemaakt. Hier heeft Marthe een hele tijd gestaan, terwijl ze op het computerscherm een film mocht kijken. Mijn exercitie was hier voornamelijk gericht op haar doorschijnende lichte huid. De hele lange vlecht mocht een paar maanden later worden gecoupeerd.
Laura
Sophie
Sophie en haar zusje Arlette schilderde ik in 2010.
Hun namen op de achtergrond. Dat heb ik – opmerkelijk – daarna nooit meer gedaan.
Arlette
Arlette en haar zus Sophie schilderde ik in 2010.
Hun namen op de achtergrond. Dat heb ik – opmerkelijk – daarna nooit meer gedaan.
Bas
Julie
Julie heb ik twee keer geschilderd. Het eerste schilderij was niet genoeg naar mijn zin. Ik heb het overgedaan. Daarna was het goed.
Aaf 2016 (oilpainting, 50 x 50 cm)
Lezende vrouw / reading woman
Verstild schilderij met Dieuwke als onderwerp. Het is niet als portret bedoeld en de opzet is hier dan ook niet gericht op de gelijkenis als wel op de sfeer die ik met het schilderij wilde oproepen: een vrouw die met aandacht zit te lezen in een sfeervolle omgeving. Het is geëxposeerd geweest tijdens Margriets Smulders presentatie “We zien wel, het is Zomer!” in “De Cellen” in Het Klooster in Tiel.
Marthe met muts #2
Laura in tempera
Op de leergang Oude Schildertechnieken, die ik een aantal jaren geleden deed in het Catharijneconvent in Utrecht, leerde ik zelf verf maken. Ei-tempera, een emulsie van pigment, eigeel en water, was de voorloper van olieverf. Het voordeel van ei-temperaverf is de grote kleurkracht, nadeel is dat je het spul niet – zoals olieverf – in elkaar kunt smeren. Dat vraag heel andere kleurovergangen waarbij je o.a. met arceringen te werk gaat. Het roept een andere sfeer op dan olieverfschilderijen.